Wat zijn alle verschillende OCPP statussen en wat betekenen ze?

Wat zijn alle verschillende OCPP statussen en wat betekenen ze?

Er zijn 9 mogelijke statussen in de OCPP specificatie. Hieronder wordt uitgelegd wat elke status betekent:

  • Beschikbaar: Er is geen voertuig aangesloten op de poort en de poort is beschikbaar voor een nieuw voertuig.

  • Bezig met opladen: De poort is momenteel een voertuig aan het opladen.

  • Wordt voorbereid: De poort is niet langer beschikbaar voor een nieuw voertuig om in te pluggen, maar het opladen is nog niet begonnen. Er is vaak een vertraging tussen het moment dat een voertuig wordt aangesloten en het moment dat het opladen begint: dit kan te maken hebben met het klaarmaken van de lader, communicatie tussen het voertuig en de lader, of wachten op betaling of autorisatie.

  • Voltooien: Het opladen is voltooid, maar het voertuig is nog steeds aangesloten, dus de poort is nog niet beschikbaar voor een ander voertuig.

  • SuspendedEVSE: Een voertuig is aangesloten op de poort, maar de lader levert geen stroom vanwege een reden die te maken heeft met de lader, bijvoorbeeld de energiebeheerinstellingen van de lader of een gebrek aan autorisatie.

  • SuspendedEV: Een voertuig is aangesloten op de poort, maar het voertuig accepteert geen stroom van de lader. Dit gebeurt wanneer het voertuig volledig is opgeladen of wanneer iemand het voertuig heeft geconfigureerd om te stoppen met opladen bij een bepaalde drempel.

  • Gereserveerd: De poort is momenteel gereserveerd voor een specifieke gebruiker of voertuig, dus het zal weigeren om andere gebruikers of voertuigen op te laden.

  • Niet beschikbaar: De poort is momenteel niet beschikbaar om op te laden. Deze status wordt vaak gebruikt om aan te geven dat de lader op onderhoud wacht of op het punt staat opnieuw op te starten.

  • Fout: De poort ondervindt momenteel een storing of probleem. Afhankelijk van de lader kan dit in verschillende situaties voorkomen. Soms betekent dit dat de lader niet kan opladen, maar niet altijd. Als de foutstatus een meer specifieke foutcode bevat, kan dat meer informatie geven over wat er aan de hand is. In sommige gevallen kan de fout worden opgelost door de lader te resetten of de stekker uit het stopcontact te halen en weer aan te sluiten.

Heb je geen antwoord gevonden?

Ons team is slechts een e-mail van je verwijderd en staat klaar om je vragen te beantwoorden

  • Wattify BV
    BE0777.610.990
    Kriephoekstraat 25
    9230 Wetteren, Belgiƫ
  • Volg ons